ulasan menteri berkaitan sajak kematian-malaysiakini

" Sajak kematian sinonim dengan pentomin semasa ana muda2 dulu waktu zaman 80-an, sajak kematian ini seakan-akan sama dengan selimut putih cuma yang bezanya selimut putih dipentaskan oleh pelajar-pelajar manakala sajak kematian telah divideokan agar sistem penyampaian lebih berkesan lagi.

Ianya memang menakutkan, menginsafkan dan sepatutnya disokong oleh semua orang muslim (ada yang Islam namun masih menentang kebaikan yang dibawa ini). Apa yang hendak ditakutkan?.

Kita semua faham kita semua akan mati, kehidupan dialam barzakh ada diceritakan di dalam Al-Quran, juga ada buku yang menerbitkan kisah kehidupan selepas kematian.

Takutkah ibubapa jika anak2 mula berubah daripada melawan, meninggikan suara dengan ibubapa?, Sukakah atau pelikkah ibubapa jika anak2 bangun seawal pagi menunaikan solat subuh jika sebelum ini mereka liat bangun ?. Sedihkah ibubapa jika anak2 tiba2 berubah menurut segala kata2 ibubapa dan guru2 ?. Marahkah ibubapa bilamana tiba2 anak2 membuang segala cd2 melalaikan dan melagukan irama nashid dan qasidah ?. Tidak bersyukurkah ibubapa melihat perubahan anak2 sebeginirupa ?.

Sedarlah semua yang mengaku umat islam muslim, dewasa ini maksiat berleluasa tanpa mengira umur. Dulu ada kisah mengemparkan dimana budak2 kecil melakukan maksiat. Tidakkah ini suatu yang dahsyat ?. Pelik bin ajaib jika ada pihak yang menentang namun masih boleh dipertimbangkan agar kanak2 lebih dari 10 tahun ke atas sahaja kerna ada kanak2 belum dapat menerima keadaan sebegini.

Dalam konteks politik, adalah sewajarnya Sajak Kematian ini dipentaskan atau ditayangkan videonya disidang parlimen dan sidang dewan rakyat serta di sidang dewan negeri bagi menginsafkan ketua2 pemimpin politik yang bertelagah, lalai menjalankan kewajiban kepada marhaen, gila kuasa dan pangkat dan bernafsu kepada dunia agar mereka ini insaf bahawa pangkat, kuasa dan uang tidak akan dapat di bawa kedalam kubur.

Wajib ke atas mereka agar mereka lebih menghayati dan menghormati erti kematian, erti zuhud dunia dan keadilan kepada semua. Kembangkanlah Sajak Kematian ini kepada semua orang Islam samada yang kecil atau besar, yang tua dan yang muda, yang lelaki dan perempuan dan kalau boleh kepada semua agama yang mempercayai kehidupan selepas mati.



Isu Sajak Kematian

Respond Sajak Kematian

Reaksi Menteri : Sajak Kematian


http://www.darulbayan.com
http://darulbayan.com/video

Video yang diupload oleh pihak darulbayan tidak mencerminkan pendirian darulbayan.Gunakan akal dengan bijak dalam menilai berita
"
"

No comments

Powered by Blogger.